De minister van Economische Zaken en Klimaat heeft besloten dat Berengroep, KPN en nWise opnieuw vijf jaar KPN Teletolk mogen uitvoeren. KPN maakte voor dit trotse moment een mooie video over ons tolkcentrum.
Wat is KPN Teletolk?
KPN Teletolk is de tekst- en beeldbemiddelingsdienst voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking. Met deze dienst kunnen zij telefoneren met (horende) personen of instanties via een tolk. Mensen kunnen communiceren in tekst, spraak of Nederlandse Gebarentaal. De tolk vertaalt alles wat er wordt gezegd en gebaard. Dankzij deze dienst is er gelijkwaardige toegang tot telefonie. De telefoongesprekken worden vertaald vanuit het tolkcentrum van Berengroep in Bilthoven.
‘KPN Teletolk is een heel mooi voorbeeld van inclusie; ervoor zorgen dat iedereen kan bellen, ook als je minder goed kunt horen of spreken’, zegt Pascal Ursinus, eigenaar en oprichter van Berengroep.
Verbinden met de samenleving
Marieke Snoep, lid van de Raad van Bestuur KPN en verantwoordelijk voor de consumentenmarkt: ‘Wij zijn blij dat we deze relevante dienst de komende jaren kunnen blijven uitvoeren en nog toegankelijker maken. Ook hiermee zetten we alles op alles om doven en slechthorenden te verbinden met de samenleving.’ In oktober kwam Marieke langs bij het tolkcentrum om de onderstaande video te maken. De video is ondertiteld en vertolkt.
Geschiedenis KPN Teletolk
In 1983 konden doven en slechthorenden alleen via tekstbemiddeling telefoneren. Zij typten hun vragen naar organisaties of vrienden. Een tolk vertaalde de tekst naar gesproken taal en terug. In 2012 werd wettelijk bepaald dat iedereen recht heeft op gelijkwaardige toegang tot telefonie. Dat betekende dat doven en slechthorenden in Nederlandse Gebarentaal moeten kunnen bellen. Er moest dus een nieuwe dienst komen. De overheid wees in 2013 deze dienstverlening toe aan KPN, Berengroep en nWise. In 2018 en 2023 werden zij opnieuw aangewezen om samen deze dienst te verzorgen.
Wie doet wat?
KPN is hoofdaannemer van de aanbesteding, Berengroep verzorgt de uitvoering van de dienstverlening en de Zweedse leverancier nWise levert de callcenter-software. Er werken dagelijks tientallen tolken Nederlandse Gebarentaal en tekstbemiddelaars voor KPN Teletolk. De tolken zijn allemaal gediplomeerd.
Wat is er nieuw?
De aanbesteding geldt opnieuw voor een periode van vijf jaar, van 1 oktober 2023 tot 30 september 2028. Voor de komende jaren zijn er twee veranderingen ten opzichte van de afgelopen vijf jaar. Bellers hoeven geen beltarief te betalen à € 0,09 per minuut. Ook is bellen via beeld langer mogelijk: de beeldbemiddelingsdienst is nu elke dag bereikbaar tot 22.00 uur.
Lees meer op de website van KPN: